Aktiver i din virksomhed omfatter traditionelt ejendom, anlæg, udstyr og din kundebase. Progressive organisationer forstår at forretningsaktiver også omfatter deres gode omdømme, lydhørhed ændre, evnen til at føre en konstruktiv dialog med interessenterne, mulighed for at drage fordel af netværksbaserede ressourcer, og et væld af andre ikke-traditionelle aktiver. Virksomheder i stigende grad vedtage socialt ansvarlig forretningspraksis baseret på bæredygtig udvikling for at sikre effektivitet, fremme innovationen og skabe top-line vækst. Denne “nye” tilgang til erhvervslivet skal nå ind i alle områder af organisationen at sikre, at mål og målsætninger er i overensstemmelse med missionen. For at begynde søgningen, spørge dig selv disse spørgsmål:
Lederskab
1. er den organisation, der styres med en vægt på at være socialt progressiv? Dagens progressive organisationen forstår hvad det vil sige at være socialt ansvarlige og hvordan der bidrager til velfærden for organisationen. Lederskab skal prioritere værdier og initiativer og indarbejde dem i dagsordenen på en måde, der er i harmoni med de generelle mål for organisationen. På dette tidspunkt, meddeles denne “nye” agenda, således at alle berørte parter kan udvikle det frem.
2. fungerer organisationen, ved hjælp af en pris vs fordel tilgang under hensyntagen til betragtning iboende og adækvate omkostninger og fordele? Nogle vil måske mene at fremhæve sociale ansvar vil være en finansiel dræn på den organisation, der er for stor til at overvinde. Hvis det var tilfældet, ville der intet grundlag for denne nye tilgang til ledelse. Omkostninger skal vejes mod fordele – ikke blot indlysende omkostninger eller fordele. Fordele omfatter øget produktivitet, kundeloyalitet, innovation og utallige andre.
3. er finanserne af handlingen lykkedes at sikre langvarig velstand for alle berørte? Risikoen er iboende i erhvervslivet. En virksomhed skal investere i sig selv og sin fremtid, vurdering af risikoen for eksperimenter og udvikling. Uden at fortsætte investeringer organisationen er sikker på at stagnere, med for meget vægt på vækst og udvikling er der en overflod af affald. Organisationen kunne bare ikke holde op. For at etablere langsigtede velstand, skal den finansielle plan understrege vækst på en bæredygtig måde.
Branding
4. er trykt marketingmateriale og emballage designet minimalt konsekvenser for miljøet? Dette er en fantastisk måde at få processen i gang. Evaluering af hvordan virksomheden præsenterer sig selv på markedet kan give umiddelbare muligheder for samfundsansvar dagsorden. At foretage relevante ændringer i emballagen er en hurtig måde at få nogle eksponering og momentum. Livscyklus af produktionsmaterialer og emballage bør overvejes og designs ændret for at minimere miljøpåvirkningen.
5. Hvordan har produktudvikling tjent til at fremme innovation og drage fordel af avancerede teknologi? Den progressive organisation er hele tiden at forbedre sine processer, systemer og designs. Konkurrence er hurtig til at reagere, så der er ingen tid til at sidde og vente på det næste træk. Tjenester eller produkter fremstillet skal altid være klar til at udvikle sig til det næste niveau af nytte. Med en infrastruktur, der prioriterer kreativitet og innovation, er virksomheden altid foran flokken.
6. organisationen stræber efter at få at vide og forstå sine kunder og deres behov? Den socialt ansvarlige organisation erkender, at det skal bidrage til velfærd for sine kunder og behov på en måde, der forbedrer deres liv. Undertiden denne forbedring er meget synlige og andre gange du skal strække sig en smule til at fuldt ud at forstå den. Uanset hvad, der bør være identificerbare positive resultater for kunder vælger at gøre brug af virksomhedens produkter eller tjenesteydelser.
Operationer
7. er borgerne opfordres til at øge kompetence og forbedre deres færdighed sæt til bedre at kunne betjene den socialt ansvarlige organisation? En organisations mennesker er en af dens største aktiver. Hver medarbejder har potentiale til at tage almindeligt og gøre det ekstraordinære. Fra fronten til topledelsen, skal organisationens folk tilskyndes til at deltage direkte i strategisk tænkning og skrider dagsordenen. Personale bør fremmes og belønnes for at forfølge faglige udviklingsmuligheder, som gør dem mere værdifulde og alsidig.
8. Hvilke overvejelser blev indarbejdet i organisationens faciliteter til at stimulere kreativitet? Arbejdsmiljø bidrager positivt eller negativt til produktivitet og kreativitet. Organisationens mennesker tilbringer størstedelen af deres vågne timer på arbejdspladsen. Der er en enorm mulighed for at bruge denne tid til at stimulere den kreative proces og skabe et miljø, der fremmer harmonisk samspil. Fra farveskemaer, bør at ergonomiske møbler eller brug af avanceret teknologi, organisationens faciliteter have passende hensyn.
9. Hvordan er teknologien blevet ansat til at bringe organisationen tættere til sine kunder, leverandører og interne ressourcer? World wide web har reduceret vores fjerneste nabo til “dreng næste dør”. Vi har evnen til at give vores kunder, leverandører og interne problemer med adgang til oplysninger og en praktisk metode til kommunikation, 10 år siden ikke ville have været troet. Kunder og leverandører er bogstaveligt talt et klik væk. Ved hjælp af teknologi fornuftigt, kan vi give dem de oplysninger de skal hjælpe os med at tjene dem bedre eller vice versa.
Global indflydelse
10. har organisationen studerede og bevist, at det forstår hvordan det bidrager til den globale markedsplads? Hver organisation bidrager til den globale markedsplads i nogle måde. Der er en kæde af indflydelse, som skal forstås fuldt ud omfavne betydningen af indarbejde sociale ansvar initiativer i en organisations mission. Du kan begynde med at spore dit produkt eller service som den bevæger sig gennem dets livscyklus. Når du begynder at genkende hvordan selv en lille ændring kan akkumulere og gøre en global forskel, du vil blive inspireret til at tage en forsætlig første skridt i retning af social ansvarlighed.
Top 10 spørgsmål for socialt ansvarlige ledere har været et uddrag fra en gratis rapport “40 spørgsmål for socialt ansvarlige ledere” tilgængelige på på Wholistic Business, mener vi, at business bogstaveligt talt gør verden gå. Det vil være virksomhedsejere og ledere, der i sidste ende vil ændre verden til bedre. Ved at indarbejde et nyt sæt af værdier og prioriteter i hvad har vist sig for at være en succesfuld formel på mange niveauer, mener vi, at erhvervslivet vil være platform for en ny dagsorden – den sociale ansvar dagsorden.
Uanset størrelsen af din virksomhed yde du et bidrag til den globale markedsplads, der påvirker menneskeheden med en rislende effekt. Som en organisations leder vælger du, om denne ripple vil kunne mærkes, positivt eller negativt. Selv en lille bevægelse eller ændring af en socialt ansvarlig ledelse kan have en dramatisk effekt. Hver dag producerer en ny mulighed for forandring!